De volledige agenda is in voorbereiding.

  1. Thnx! Toonkunst Rotterdam: van Bach tot Love Potion

    Vrijdag 2 oktober, 19:30- Rotterdam, Pelgrimvaderskerk Rotterdam-Delfshaven

    • Dit Gratis sponsorconcert bijwonen? Mail trudyvandinther@gmail.com!

    Toonkunst Rotterdam & Kamerkoor Toonkunst Rotterdam

    De Zuid-Amerikaanse formatie Los Criollos, Laura de Lange- piano, Maria van Nieukerken- piano

    o.l.v. Maria van Nieukerken

     

    Programma:

    Bach- delen uit Bachs Matthaus Passion

    Verdi- Dies Irae

    Faure- Libera Me

    Rheinberger- Kyrie uit dubbelkorige mis in Es

    Ramirez- delen uit Misa por la Paz y la Justicia

    The Searchers- Love potion nr. 9

    Schubert- Staendchen

    Leon Russel- This Masquerade

    Jetse Bremer- Rotterdam

     

    www.toonkunst.nl

  2. PA’dam: Bach in Monnickendam, Kantate 95

    Zondag 17 april 2016, 15:15- Monnickendam, Grote Kerk

    PA’dam & Nicolaas Consort

    Wim Dijkstra- Orgel

    o.l.v. Maria van Nieukerken

     

    Programma, o.a.:

    J.S. Bach- Kantate 95: Christus, der ist mein Leben

    Sweelinck- Fantasia Chromatica

    Sweelinck- Psalm 9

  3. PA’dam: Bach in Monnickendam, Kantate 161

    Zondag 1 november 2015, 15:15- Monnickendam, Grote Kerk

    PA’dam & Nicolaas Consort

    Wim Dijkstra- orgel

    o.l.v. Maria van Nieukerken

     

    Programma, o.a.:

    J.S. Bach- Kantate 161: Komm, du suesse Todesstunde

    C. Saint-Saens- Ave Maria

  4. Bach in Monnickendam: Kantate 204

    Zondag 20 september, 15:15- Monnickendam, Grote Kerk

    Nicolaas Consort & Wim Dijkstra

    met o.a. Marjolein Koning, Arco van Zon- hobo

    Sabine Wuethrich- sopraan

    o.l.v. Maria van Nieukerken

     

    Bach- Kantate 204: Ich bin in mir vergnuegt

    Brahms & Reger- Koraalvoorspelen

  5. PA’dam & Collegium Delft: CD Opnames Goldbergvariaties

    Medio oktober nemen PA’dam & Collegium Delft de vocale versie van Bachs Goldbergvariaties op. Deze hercompositie van Gustavo Trujillo was in seizoen 2013/2014 en seizoen 2014/2015 te zien in de Nederlandse concertzalen en theaters.

    Wilt u deze CD productie ondersteunen?

    Neem dan contact op via info@padam.nu

    PA’dam zingt(!) Bachs Goldbergvariaties

    Nieuws!! Cobra Records gaat onze vocale versie van de Goldbergvariaties (hercompositie Gustavo Trujillo) opnemen in het najaar en dan wereldwijd verspreiden!!!

    Wilt u alvast een of meerdere CD’s bestellen en dit projekt steunen?
    Dan krijgt u in 2016 een uniek gesigneerd exemplaar!

    Stuur een mail aan info@padam.nu  met het aantal CD’s dat u wenst en uw postadres.
    Een CD kost E 35,- inclusief verzendkosten.
    U kunt uw bijdrage overmaken op:
    NL21 INGB 00 0824 2605 t.n.v. Stichting PA’dam o.v.v. uw naam, adres en het aantal CD’s

    Beluister hier alvast een voorproefje:
    https://soundcloud.com/mariavannieukerken-1/goldbergvariaties-fragmenten-ii

    Wilt u de theatrale voorstelling boeken en onderdeel zijn van de CD release in voorjaar 2016, neem dan contact met ons op via info@padam.nu

  6. Jury-lid International Competition Young Choral Conductors

    28 mei- 1 juni 2015- Italie, Turijn

    International Competition for Young Choral Conductors

    http://en.feniarco.it/home?/concorsi_festival/concorsi_internazionali

    The jury is made up by 7 members:

    Javier Busto (Basque Country-Spain)
    Nicole Corti (France)
    Paolo Da Col (Italy)
    Lorenzo Donati (Italy)
    Maria van Nieukerken (The Netherlands)
    Zoltán Pad (Hungary)
    Robert Sund (Sweden)

    Programme

    29th May 2015

    Teatro Vittoria, via Gramsci 4
    selection round (18 participants)

    Morning: Coro da camera di Torino (cond. Dario Tabbia)
    h 10.00-11.10 (6 participants, 10′ each)
    break
    h 11.25-12.35 (6 participants, 10′ each)
    break
    h 12.50-14.00 (6 participants, 10′ each)

    Afternoon: Ensemble La Rose from Piovene Rocchette – Vi (cond. Jose Borgo)
    h 15.30-16.40 (6 participants, 10′ each)
    break
    h 16.55-18.05 (6 participants, 10′ each)
    break
    h 18.20-19.30 (6 participants, 10′ each)

    30th May 2015

    Teatro Vittoria, via Gramsci 4
    semi-final (max. 12 participants)

    Morning: Coro Filarmonico Ruggero Maghini from Torino (cond. Claudio Chiavazza)
    h 10.00-11.10 (4 participants, 15′ each)
    break
    h 11.25-12.35 (4 participants, 15′ each)
    break
    h 12.50-14.00 (4 participants, 15′ each)

    Afternoon: Coro Giovanile Italiano (cond. Gary Graden and Roberta Paraninfo)
    h 15.30-16.40 (4 participants, 15′ each)
    break
    h 16.55-18.05 (4 participants, 15′ each)
    break
    h 18.20-19.30 (4 participants, 15′ each)

    31st May 2015

    Conservatorio, piazza Bodoni
    final round (max. 6 participants)

    Morning and early afternoon: closed rehearsal (each participant will have 30′)

    h 18.00: final and concert performance with
    Zürcher Sing-Akademie from Zürich – Switzerland (cond. Tim Brown)

  7. Workshopdag: Bewust Musiceren

    Voor amateurzangers- Zaterdag 24 oktober 2015, 10:00- 17:00- Terheijden, Witte Kerkje

    Workshop Bewust Musiceren

    Deze dag wordt op verschillende manieren gewerkt  aan (muzikaal) contact, klankkleur, concentratie en presentatie. We doen dit middels een uitgebreide warming up, muzikale spelletjes en repeteren een aantal koorwerken. Ook zullen verschillende canons en bodypercussion de revue passeren.

    Op zondag 25 oktober zingen de deelnemers van deze workshop enkele stukken mee in het concertprogramma van Kamerkoor Toonkunst Rotterdam.

    Deelnemers worden geacht hun eigen partij van te voren thuis in te studeren, zodat deze dag in het teken kan staan van samen muziekmaken en verdieping in de materie.

    * Repertoire waar aan gewerkt wordt (alles moet van te voren voorbereid zijn)
    – Brahms- Im Herbst
    – Fauré- Cantique de Jean Racine (+ meezingen met Kamerkoor Toonkunst Rotterdam op zondag 25 okt)
    – Sund- If you’re happy
    – Button- Drink to me only
    – Kodaly- Stabat Mater
    – Bremer- Annelies uit Sas van Gent

    Het doel van deze dag

    Het vergroten van de muzikale beleving van iedere zanger en daarmee van de hele groep Overbrengen van deze muzikale beleving richting een publiek, het geven en ontvangen van feed-back. Het opbouwen van een koorklank en het luisteren naar elkaar.

    Werkwijze

    • Uitgebreide warming up met theatrale elementen voor concentratie en bewustwording
    • Beleef de muziek van binnen en van buiten: soms ben je luisteraar en dan weer zanger. Er wordt in kleine groepjes gewerkt en aan elkaar gepresenteerd.
    • Oefeningen en experimenten voor verschillende opstellingen voor koorklank en individuele zangprestatie Wat doet dit met de individuele zanger en de klank van de groep?
    • Oefeningen voor podiumpresentatie, gekoppeld aan een muzikaal werk

    Aanmelden

    Stuur een mail aan Agaath Kaasschieter: agaath.kaasschieter@gmail.com

  8. Cappella Amsterdam: Elegieën van Maria

    Dinsdag 26 januari 2016, 20:00- Utrecht, Geertekerk
    Woensdag 27 januari 2016, 20:15, Amsterdam, Muziekgebouw aan ’t IJ (live via Radio 4)
    Kaartverkoop: www.cappellaamsterdam.nl

     

    Programma

    Een door-lopende muzikale reis van tweemaal 40 minuten met een van Nederlands topkoren!

    Zie onder voor het interview van Thea Derks met Maria van Nieukerken

     

    Ton de Leeuw- Elégie pour les villes détruites

    Milhaud- Elégie

    Fauré- Elégie, in arrangement van Bob Zimmerman voor koor & cello

    Nystedt- Stabat Mater voor koor & cello

    Nielsen/Hoybe- Saenk kun dit hoved

    Michans- Herbstlieder

    Whitacre- Sleep

    ———————————–

    Maria van Nieukerken: ‘Ik hou van droevige muziek’

    Maria van Nieukerken (1975) studeerde koordirectie bij Daniel Reuss aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, en volgde tevens lessen koor- en orkestdirectie bij grootheden als Marcus Creed en Paul van Nevel. Ze deed de Internationale Meisterkurs Chorleitung van Eric Ericson en is artistiek leider en dirigent van PA’dam, Toonkunst Rotterdam en Kamerkoor Toonkunst Rotterdam. Voor haar carte blanche concert met Cappella Amsterdam koos ze het thema Elegieën.

    ‘Het belangrijkste dat ik van Daniel Reuss geleerd heb, is altijd uit te gaan van de partituur en efficiënt te repeteren’, vertelt Van Nieukerken. ‘Ik heb Daniel vaak in actie gezien toen ik als pianist koorrepetities begeleidde. Zo leerde ik dat je niet overal meteen bovenop hoeft te springen. Die neiging heb je als beginner, maar sommige dingen komen vanzelf goed, bijvoorbeeld door het nog eens te laten zingen. Ik heb leren inschatten wat je wel, of juist niet moet doen om tot een goed resultaat te komen.’ Heeft zij wellicht een sombere natuur, dat ze haar carte blanche concert wijdt aan elegieën? Nieukerken lacht: ‘Ik ben beslist geen somber type, maar hou erg van droevige muziek. Het kiempje voor dit programma werd gelegd door een prachtig weemoedig lied van Carl Nielsen, Saenk kun dit hoved du blomst (buig je hoofd, bloempje). Het gaat over een moeder die probeert haar kind in slaap te sussen, daar gaat iets troostends vanuit. Het duurt amper twee minuten en ik wil het als rode draad in verschillende bezettingen en opstellingen door het concert weven. Het thema drong zich als vanzelf op. Van Nieukerken: ‘Een elegie is een lyrisch dichtstuk waarin aangename herinneringen aan hetgeen men vroeger bezat worden afgewisseld met treurigheid om het verlies ervan. Het lied van Nielsen biedt troost en geborgenheid tegenover de heftigheid van de werken van Ton de Leeuw en Darius Milhaud. De tekst van Elégie pour les villes détruites van De Leeuw is zeer dramatisch: “Niemand heeft het overleefd. Ze zijn allen uitgeroeid.” In Milhauds Elégie lijkt de hele wereld tot stilstand te zijn gekomen, er klinkt niets meer.

    Een andere sfeer tekent Carlos Michans in zijn Herbstlieder, op gedichten van Rilke: ‘Die zijn meditatief van aard, het betreft overpeinzingen over het menselijk bestaan. Met name tekst en muziek van het derde deel, ‘Herbst’ is heel intens en soms troostend: “Wir alle fallen…und doch ist Einer, welcher dieses Fallen unendlich sanft in seinen Händen hällt.” Iets van die gedachte hebben we nodig om te overleven in de werkelijkheid van alledag.’

    Bijzonder is de Elégie voor cello en orkest van Fauré: ‘Het was altijd mijn droom deze te laten bewerken voor koor, wat Bob Zimmerman voor dit programma gaat doen. Nu eens zingt het koor de begeleidende orkestpartij, dan weer nemen enkele zangers de rol van de cello over. Het wordt een spannende wisselwerking tussen koor, zangsolisten en solo cello.’

    Door de combinatie van stukken maakt Van Nieukerken het programma zelf tot een elegie: ‘Een avond met treurnis en verdriet, maar ook hoop en troost.’

    Thea Derks- Amsterdam, 26-5-2015

    Voor jaarbrochure Cappella Amsterdam 2015-16